November 2024 37e jaarg.-nr.9 Tsjerkeblêd foar de tsjerklike gemeenten Burdaard - Wânswert - Jislum


Meditatie


De zon komt op, maakt de morgen wakker
Mijn dag begint met een lied voor U.

Heer, wat er ook gebeurt en wat mij mag overkomen,
Laat mij nog zingen als de avond valt.
(Opwekking 733)


Elk jaargetijde heeft zijn eigen karakter. De winter is stil. Het voorjaar is uitbundig. De zomer ademt vrijheid. En de herfst is het jaargetijde van de bezinning. In de herfst maken we de balans op. In de herfst tellen we de opbrengst van de oogst. De herfst kan stemmen tot dankbaarheid. Maar de herfst kan ook zorgen voor gevoelens van teleurstelling en gemis.
Bent u een dankbaar mens? Dit is wel een vraag die bij deze tijd van het jaar past. Kunt u dankbaar terugzien op wat u ontvangen hebt?
Dankbaarheid is een belangrijk woord in de Bijbel. De apostel Paulus bijvoorbeeld schrijft regelmatig over dankbaarheid. Dat hij zelf dankbaar is voor wat hij in de gemeentes ziet gebeuren. Hij is dankbaar voor het geloof en de volharding van gelovigen die hij ontmoet tijdens zijn reizen. Paulus is dankbaar voor het werk van de Heilige Geest dat hij ziet gebeuren. Paulus is zelfs dankbaar onder moeilijke leefomstandigheden.
Je kunt blijkbaar dankbaar zijn terwijl je niet alles hebt wat je hart begeert. Dat is het bijzondere van dankbaarheid: het gaat over meer dan geld en goed. Dankbaarheid gaat ook over gezondheid en relaties. Over geborgenheid en verbondenheid. Allemaal dingen die mensen kunnen ervaren, zelfs met een laag banksaldo.
In de Heidelbergse Catechismus wordt het christelijk geloof uitgelegd met behulp van drie woorden. Ellende, verlossing en dankbaarheid. Het kortste stuk gaat over de ellende. Dat gaat erover dat mensen zondig en sterfelijk zijn.
Dat mensen voortdurend tegen hun grenzen aanlopen. Een iets langer stuk gaat over verlossing. Dat Jezus Christus gekomen is om mensen van hun zonden te verlossen. Dat Jezus zelfs de grens van de dood oversteekt, om mensen dwars door de dood voor te gaan naar het leven.
Het langste stuk uit de Heidelbergse Catechismus gaat over dankbaarheid. Dat mensen dankbaar zijn voor de redding uit ellende en dat vervolgens in hun leven laten zien. De Tien Geboden zijn regels voor een dankbaar leven. Dankbaar jegens God en dankbaar richting medemensen. Maar ook het gebed wordt in het licht van de dankbaarheid gezet. Het bidden is geen prestatie of verplichting, het gebed is een uiting van dankbaarheid.
Het is herfst geworden. Dankdag voor gewas en arbeid ligt zojuist achter ons. Bent u een dankbaar mens? Ik weet dat deze vraag voor veel mensen niet eenvoudig te beantwoorden is. Maar ik hoop dat er in uw leven toch dankbaarheid mag zijn en mag groeien. Dankbaarheid voor verlossing. Dankbaarheid, omdat u gespaard bent. Of: erdoor geholpen. Dankbaarheid dat u er nog mag zijn. We mogen bidden dat er altijd dankbaarheid zal zijn op aarde. En zelfs daarna, tot in eeuwigheid.

En op die dag, als mijn kracht vermindert,
Mijn adem stokt en mijn einde komt,

Zal toch mijn ziel Uw loflied blijven zingen,
Tienduizend jaar en tot in eeuwigheid.


Ds. Bert Timmer


 

 

Gebedsgroep
De gebedsgroep komt op vrijdag 8 november bij elkaar bij Nelie Kroodsma.
We beginnen om 20.00 uur. Iedereen is van harte welkom!





 

Voor vrouwen

Van de tweede interkerkelijk vrouwenochtend in oktober is helaas geen aankondiging in dit kerkblad gekomen. Maar op vrijdag 29 november 2024 zijn jullie weer meer dan welkom. De spreker is dan Froukje Wesseling met als onderwerp: Als de Leeuw van Juda brult. De morgen is van 9.30 tot ongeveer 11.30. De zaal is open om 9.00 uur. De entree is € 6,- dit is incl. koffie/ thee met cake. Ook houden we een collecte. Tevens is er kinderoppas en een boeken/cadeauverkoop. Kom gewoon maar eens langs. Tot 29 nov. Namens het team van de Interkerkelijke Vrouwenochtend: Ineke, Klaske, Nelie, Simone en Ietsje.


 

Verslag Alpha jûnen yn Burdaard

We zijn gestart met tien personen uit verschillende kerken.
"Toevallig" allemaal gelovigen, "toevallig" bestaat niet. God heeft deze groep bijeen gebracht. We zeiden nog: moeten we nog wat mensen bellen? Die en die zouden het wel mooi vinden, maar we hebben het niet gedaan, aan God overgelaten, … en Hij zag dat het zo goed was/is.
We zijn een vijftal avonden verder. De 1e was: Is er meer? De 2e was: Wie is Jezus? De 3e was: Waarom stierf Jezus? De 4e was: Hoe kun je geloven? De 5e was: Bidden, Waarom en hoe?
We beginnen met warm eten. Dat is op zichzelf al zo mooi, daar leer je elkaar ook bij kennen. Daarna 'Filmpje' met Nicky gumble, die zo prachtig, simpel kan uitleggen, (zoek maar eens op Youtube: Alpha Nicki gumble) en dan onder een hapje en drankje doorpraten over het onderwerp.
Om 9.30 uur stoppen wij, omdat er nog mensen naar huis moeten rijden. Wordt vervolgd, maar nu al prachtige avonden.
Geke Woudwijk-Terpstra (en de rest)




 

Minsken fan ‘e wei Nieuwsbrief van de classis

Jaargang 2024 - Nummer 6

‘Aan de gemeente van God in Korinte, geheiligd in Christus Jezus en geroepen om Gods heiligen te zijn, en aan allen die de naam
van onze Heer Jezus Christus aanroepen, waar dan ook, bij hen en bij ons.’ (I Korintiërs 1:2, NBV21)


Moeten we samenwerken?
Op bezoek in gemeentes leggen kerkenraden vaak de vraag naar samenwerking op tafel. Gelukkig is er op dit vlak niets dat moet. Door deel te zijn van de Protestantse Kerk werken we al samen, het is goed om daar ook stil bij te staan. Maar soms wordt de vraag heel concreet, vaak als het niet meer lukt om zelfstandig verder te gaan. En dan is het vaak ook al te laat, omdat er eigenlijk al geen energie meer is om die samenwerking vorm te geven. Daarom leg ik de vraag toch maar eens bij u op tafel. En op zoek naar een antwoord begin ik bij de woorden hierboven uit Paulus z’n brief aan de gemeente in Korinthe.
 

Gemeente in het grote verband

De woorden waarmee de apostelen hun brieven adresseren geven aan hoe de kerk toen georganiseerd was: met kleine gemeentes die zelfstandig hun weg gingen en toch in geloof onlosmakelijk met elkaar verbonden waren. Van Jeruzalem tot Rome kwamen er steeds meer gemeentes bij. En uiteindelijk waren ze er zelfs in Sloten, Metslawier en Workum.
 

Dorpsgemeente

Die kleine plaatselijke gemeente heeft eeuwenlang standgehouden, waarschijnlijk ook in uw eigen dorp of stad. Door je geloof te delen met de mensen met wie je dagelijks omgaat, krijgt het geloof een gezicht. Je weet van gelovigen ver weg en lang geleden, en natuurlijk teer je op hun wijsheid en moed. Maar met de mensen om je heen moet je het doen. Op die manier raakt het geloof ook verworteld met het leven van alledag en is voor iedereen een geloofsgemeenschap op loopafstand bereikbaar.
 

Identiteitsgemeente

In de loop der eeuwen kwam er naast de plaatselijke gemeentes en parochies nog een andere vorm om samen te geloven. Mensen die zich niet thuis voelden in de kerk van hun eigen dorp of stad stichten een gemeente met een eigen identiteit. Zo ontstonden er vrij- en rechtzinnige, hoog- en laagliturgische, intellectuele en laagdrempelige gemeentes onder de noemer ‘evangelisatie’, ‘modaliteitsgemeente’ of mooier nog ‘gemeente met smoel’. Ik houd van die gemeentes omdat ze vaak een heel eigen verhaal hebben en zo kunnen verwoorden waar ze voor staan. Ze missen de binding met één dorp of stad, maar zetten daar iets anders tegenover.
 

Regiogemeente

Nogmaals: de kracht van de dorpsgemeente ligt in de verwevenheid met de mensen en het leven van alledag. Of moet ik zeggen dat het daar lag? Veel dorpsgemeenschappen zijn nog altijd heel vitaal, andere dorpen zijn vooral woonplaats geworden, waarbij het leven in familie-, werk- en verenigingsverband zich ver daarbuiten afspeelt. Soms is de kerk er nog de enige maatschappelijke speler in het veld. En als ook die steeds kleiner wordt, komt als vanzelf de vraag op om ook het geloof buiten de woonplaats te vieren in een regiogemeente van heel veel dorpen bij elkaar. Als je op weg gaat voor je boodschappen, je werk en je ontspanning, kan dat ook voor de kerk.
 

Kansen en risico’s

Dorpsgemeente, identiteitsgemeente en regiogemeente zijn de basisvormen tot nu toe. De dorpsgemeente heeft de oudste rechten, verbindt geloof en leven, maar loopt ook het risico zo met het dorp te versmelten dat het geloof nog maar moeizaam ter tafel komt. De identiteitsgemeente geeft duidelijk haar eigen geluid, maar kan zich daar ook in verliezen en zo het contact met de buitenwereld kwijtraken. De regiogemeente is door bundeling van krachten efficiënt, maar kan daardoor ook wat kleurloos worden. Met een mengvorm kun je wellicht kansen benutten en toch risico’s vermijden.
 

Regiogemeente met focus op de dorpen

Wanneer een dorpsgemeente te kwetsbaar is geworden om zelfstandig door te gaan, maar er toch nog mooie kansen liggen omdat het dorp nog altijd naast woonplek vooral een gemeenschap is, zou het zonde zijn om zondermeer op te gaan in een regiogemeente. Maar dat hoeft ook niet. Je kunt ook een regiogemeente vormen die juist als doel heeft het kerkelijk leven in de dorpen overeind te houden. De kerkenraad regelt dan centraal wat er centraal allemaal te regelen valt, maar stelt ook in elk dorp een kleine commissie in die bijvoorbeeld het onderling pastoraat, het contact met school en dorpsbelang, het schoonmaken van de kerk en de wekelijkse bloemengroet verzorgt. De zondagse viering is bij voldoende deelname in het eigen dorp, en anders bij toerbeurt in één van de andere dorpen in de regio. Kerkordelijk is dat prima te regelen, op voorwaarde dat je elkaar iets gunt en elkaar vertrouwt.
 

Regiogemeente met variatie in identiteit

Dezelfde formule kun je ook toepassen wanneer je niet zozeer verschillende dorpen, als wel verschillende vormen van geloofsbeleving met elkaar wilt verbinden. De grote, gezamenlijke kerkenraad kan dan beslissen over de zakelijke kant van het verhaal, kleine commissies kunnen zorgen voor vieringen in oecumenische, evangelische, confessionele of maatschappijkritische sfeer. Ook dit is kerkordelijk goed te doen, mits je elkaar vertrouwt en elkaar iets gunt.
 

Dorpsgemeente met eigen identiteit

Om het lijstje compleet te maken noem ik ook nog gemeente met een uitgesproken eigen identiteit die toch volop verbonden is met bijvoorbeeld het dorp of de wijk waar haar kerkgebouw staat. Of andersom: een dorpsgemeente die langzaam maar zeker een heel eigen karakter heeft gekregen.

Waar sta je?
Het is een aardige oefening om met elkaar uit te vinden in welk van bovenstaande modellen je je eigen gemeente herkent. Waarschijnlijk wel in meer dan één, het leven is nooit helemaal in modellen te vangen. Maar de meesten zullen zich wel in de dorpsgemeente herkennen. Bij sommigen begint dit beeld wat te kraken omdat de dynamiek in en met hun omgeving verdwijnt, bij anderen ook omdat ze zelf te kwetsbaar zijn geworden. En dan komt als vanzelf een volgend gesprekspunt op tafel.

Waar wil je naartoe?
‘Blijf af van wat goed werkt’ leerde een monteur me ooit, waarschijnlijk niet wetend dat ik ook bij niet werkende techniek graag op afstand blijf. Maar ik vertaal het graag naar de kerk: voer geen grote reorganisatie door in een gemeente waar alles lekker loopt. Pas als het dreigt te gaan schuren is het tijd om de koers te verleggen. Voor veel gemeentes in onze classis zal het dan richting regiogemeente gaan, waarbij ik duidelijk heb willen maken dat dit door focus op de dorpen of ruimte voor diversiteit niet onherkenbaar en onpersoonlijk hoeft te zijn. Ik raad elke gemeente aan om dit gesprek over de koers met elkaar alvast een keer aan te gaan.

Moeten we samenwerken?
Daar is nog een keer die vervelende vraag, en nog steeds is het antwoord: nee, we moeten niets. We kunnen er wel alvast over nadenken. Misschien zou uw gemeente er wel mee geholpen zijn. En nog belangrijker: misschien zou een gemeente bij u in de buurt ermee geholpen zijn. De vraag naar samenwerking is niet alleen urgent voor kwetsbare gemeentes, maar juist ook voor de gemeentes om hen heen. Ik praat daar graag nog eens met u over door.

Met hartelijke groet, ds. Riemer Praamsma, uw classispredikant



 

Uit de gemeente

Protestantse gemeente
Burdaard-Wânswert-Jislum


 

Dankbetuiging

Wij willen iedereen heel hartelijk bedanken voor de vele felicitaties, gelukwensen en bloemen die we kregen voor ons 50-jarig huwelijksjubileum. Het was een dag met een gouden randje!
Groeten van Willem en Tetsje Wolters-Leijstra



 

Verslag van de kerkenraadsvergadering op woensdag 23 oktober 2024

A. Post opent de vergadering met gebed en geeft vervolgens G. Talsma het woord.
  1. De begroting over 2025 is besproken bij de kerkrentmeesters. De kerkenraad heeft de begroting toegestuurd gekregen en G. Talsma geeft hierop een toelichting. De begroting is voor een groot deel gebaseerd op de richtlijnen van de PKN en de VKB. De bedragen van 2023 en 2024 zijn als uitgangspunt genomen. Voor de onderhoudskosten is een gemiddelde genomen van het 10 jaren plan van de SBKG (=stichting beheer kerkelijke gebouwen). Er zijn nog geen concrete plannen wat betreft de toekomst van de gebouwen.
De uitgaven voor het kerkrentmeesterlijk quotum en solidariteitskas liggen hoger. Wat betreft de afdracht naar de solidariteitskas is er bezwaar aangetekend tegen de nieuwe regeling en een herzieningsverzoek tegen de systematiek bij de kleine synode. De afdracht zal hoger liggen dan voorgaande jaren, maar hoe hoog het wordt, hangt af van de uitkomst van het bezwaar. De inkomsten door pacht en rentevergoedingen stijgen en de collecte opbrengsten blijven op peil.
Over de laatste maanden van 2024 worden geen verrassingen verwacht: waarschijnlijk lagere gasprijs en hogere pachtinkomsten.
  1. Evaluatie afgelopen en vooruitblik komende kerkdiensten.
De diensten worden over het algemeen goed bezocht.
De dienst van de laatste zondag kerkelijk jaar wordt mede georganiseerd door het pastorale team.

 

3. Gemeenteavond

Omdat er nu nog niets bekend is over de ontwikkelingen omtrent de gebouwen, zal de gemeenteavond niet in november, maar in januari 2025 worden gehouden. Wellicht is er dan meer bekend.
 

4. Diaconie begroting

A. Post heeft de diaconiebegroting via de mail gedeeld met de kerkenraad. Met hulp van M. Visser-Hoekstra is deze opgesteld. Als leidraad is de begroting over 2024 gebruikt waarbij een aantal posten zijn aangepast: spaarrente is minder vanwege het feit dat het legaat inmiddels is uitgegeven. En de post ‘verplichtingen/bijdragen aan andere organen’ (lees: quotum) is iets gedaald maar wel onzeker (hangt af van het bezwaar en of dit gegrond wordt verklaard).
 

5. Laatste zondag kerkelijk jaar

De brieven voor de nabestaanden worden verdeeld.
Er komt koffie na de dienst en er zal kindernevendienst zijn.

 

6.  Preekvoorziening 2025

Preekvoorziening: ter info is de lijst voor 2025 gedeeld. De preekvoorzieners G. van der Velde-Tasma en P. van der Velde-Elgersma zijn op zoek naar opvolgers die deze taak op zich kunnen nemen.
Bijeenkomst 17 oktober: er is een regionale bijeenkomst geweest met als doel meer bestuurlijk samen te werken tussen de verschillende buurgemeenten vanwege de problematiek rondom het vinden van nieuwe ambtsdragers. Praktisch bekeken heeft dit niet veel opgeleverd. Er zal binnenkort in kleiner verband nog eens zo’n avond worden georganiseerd.


7. Jeugdclubs:
positief, veel animo, voor de tienerkerk nog niet.

Kerkrentmeesters:
2 nieuwe leden erbij; positief nieuws.

Diakenen.
Op dit moment is er A. Post de enigste diaken die bij de kerkenraadsvergaderingen zit, verder zit in het college van diakenen R. Talma, en M. Visser-Hoekstra doet de financiën. Dit vergt veel coördinatie van A. Post, ze deelt haar zorgen hieromtrent: de regelzaken rondom de collectes lukken nog wel, maar er zijn zorgen over het organiseren van de kerstattenties, giften bepalen, deelkast, steunaanvragen uit het dorp enz.
 

8. Sluiting

Brigitta Wiegerink sluit de vergadering met het voorlezen van een ‘Gebed voor de kerk’ (uit het ouderlingenblad).




Gemeenteavond
De gemeenteavond zal worden gehouden in januari 2025.


 

Preekvoorziening

         
Grietje van der Velde en Petra van der Velde hebben bijna 10 jaar de preekvoorziening geregeld, en het is nu tijd om het stokje over te dragen. Wie stelt zich beschikbaar om deze taak op zich te nemen? Het mooiste is dat dit wordt overgenomen door twee gemeenteleden. Voor meer informatie kunt u/jij contact opnemen met Grietje en/of Petra.                                                                                                                              
De kerkenraad




 

Bericht van het college van kerkrentmeesters

Begroting

De kerkrentmeesters hebben de begroting van onze gemeente voor het jaar 2025 opgesteld, en deze is door de kerkenraad goedgekeurd. De samenvatting van de begroting ligt in de maand november achter in de Tsjerke oan ‘e Ie. U kunt een kopie hiervan meenemen. De samenvatting van de begroting kan ook opgevraagd worden bij de boekhouder. Graag via een mail aan administratie@kerkburdaard.nl.
In de middelste 2 weken van november ligt de gehele begroting ter inzage bij de boekhouder G. Talsma.

 

Vaste vrijwillige bijdrage

Van het totale bedrag van € 57.146,97 dat begin dit jaar is toegezegd, is inmiddels € 47.641 binnengekomen. Hebt u uw bijdrage voor 2024 al helemaal overmaakt of is de betaling al geregeld? Dan willen we u hiervoor hartelijk danken. Anders is het nu een goed moment om het bedrag over te maken op bankrekening NL27 RABO 0367200538 t.n.v. Prot. gem. Burdaard-Wânswert-Jislum.


 

Uitnodiging gespreksgroep jonge vrouwen

Je bent welkom! Na een geslaagde eerste avond, is er op maandag 25 november 2024 weer een gesprekskring voor vrouwen tussen de 20 en 50 jaar. Om 19.30 uur staat de koffie klaar in Op ’e Hichte en om 20.00 uur starten we deze avond. Markus 1: 29-38 is de leidraad voor ons gesprek over drukte en stilte, tijd hebben en tijd nemen. Kom erbij! De derde avond en laatste van de serie zal in januari zijn. Wil je meer informatie dan kun je contact opnemen met Brigitta Wiegerink. 



 

Snein 13 Oktober

"Mei fertrouwen siedzje en libje" as tema
Lêze Psalm 126 en Markus 4 fers 26-32
 Yn it Ferwerter hûs fan de âlderein wie as
wenst in tsjerketsjinst belein no mei de
tsjerke(rie) fan Burdaard
yn’t foar troch minsken sa goed taret
op papier tapaslike moaie lieten set
dy’t bydroegen oan de preker syn praat
bysûnder om sa mei elkoar te wêzen
en dan yn de Bibel wurden te lêzen
oer in wize fan siedzjen
sa om ús hinne ferwûnderje oer dy siedsjes tesetten
troch eltsenien en dat mei leafde oergetten
fernúverje oer it opkommen, ûnder de Sinne  
 
                                                                 S. de Boer, Burdaard



 

Fan tsjerke

Myn jierdei troch tsjerkeleden yn omtinken betocht en dan thús mei in gearsit ek noch blommen brocht Tankjewol.  
                                                                 E.R



              ====================================================================================================






                                                               
terug